O nas
W naszej szkole prowadzone są
zajęcia logopedyczne. Służą one wspieraniu ogólnego rozwoju ucznia, a szczególnie usuwaniu wad wymowy, wyrabianiu staranności i estetyki mówienia. W zajęciach logopedycznych uczestniczą uczniowie
klas integracyjnych, grupy rewalidacyjno-wychowawczej oraz inni uczniowie szkoły.
Ćwiczenia odbywają się w małych grupach i obejmują:
- pracę nad prawidłowym posługiwaniem się językiem polskim
- ćwiczenia służące usprawnianiu narządów mowy oraz prawidłowemu oddychaniu podczas mówienia
- ćwiczenia funkcji słuchowych, które pozwalają wyodrębniać, różnicować głoski oraz kontrolować poprawność wyrazów słyszanych i wymawianych
- ćwiczenia korygowania wymowy (nauka prawidłowej artykulacji)
- pracę nad bogaceniem rozumianego i używanego słownictwa ucznia
- łączenie prawidłowej wymowy z ćwiczeniami w czytaniu i pisaniu
ZESPOŁY REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZE
Od kilku lat przy naszej szkole funkcjonują dwa zespoły rewalidacyjno–wychowawcze dla dzieci z
głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Lokalu użycza nam Integracyjne Przedszkole Publiczne nr 4 w Bartoszycach.
Do zespołów rewalidacyjno–wychowawczych przyjmowane są dzieci na podstawie orzeczeń kwalifikacyjnych z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dzieci w naszych zespołach stanowią bardzo zróżnicowaną grupę pod względem diagnostycznym – są wśród nich dzieci autystyczne, z zespołem Downa, mózgowym porażeniem dziecięcym, ze sprzężonymi dysfunkcjami.
Ze względu na specyfikę pracy w każdym zespole jest po czworo uczestników. Praca z dziećmi polega przede wszystkim na usprawnianiu zaburzonych funkcji, a jej głównym celem jest wspomaganie rozwoju psychofizycznego wychowanków. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli oligofrenopedagogów.
Podczas zajęć rewalidacyjno–wychowawczych uczniowie doskonalą dotychczasowe oraz nabywają nowe umiejętności z zakresu: samoobsługi, komunikacji, uspołecznienia, motoryki dużej i małej.
Zajęcia prowadzone są różnymi metodami, przy czym dobór ich jest uzależniony od możliwości psychofizycznych dziecka oraz jego indywidualnych potrzeb.
Są to przede wszystkim:
- stymulacja polisensoryczna według pór roku - Poranny Krąg
- Programy Aktywności M. i Ch. Knillów
- ruch rozwijający W. Sherborne
- metoda ośrodków pracy
- metoda Lovaas’a
- hydroterapia
Dzieci te objęte są terapią logopedyczną, którą prowadzi logopeda szkolny. Dzięki uprzejmości Dyrekcji Przedszkola Integracyjnego uczestnicy zespołów rewalidacyjno–wychowawczych mają zapewnioną rehabilitację ruchową, mogą również korzystać z sali Doświadczania Świata, pracowni komputerowej, sali ruchowej oraz wanny do hydromasażu.
W ramach integracji ze środowiskiem przedszkolnym prowadzone są wspólne z grupą dzieci sześcioletnich zajęcia umuzykalniające. Ponadto dzieci z zespołów rewalidacyjno–wychowawczych zapraszane są na wszystkie uroczystości i imprezy przedszkolne. Dla dzieci rodziców pracujących Dyrekcja naszej szkoły zorganizowała zajęcia świetlicowe. Świetlicę terapeutyczną prowadzi nauczyciel oligofrenopedagog.
Działalność Samorządu Uczniowskiego
W szkole działa pięć sekcji SU:
- sekcja kulturalno-rozrywkowa
- sekcja porządkowo-sportowa
- sekcja informatyczna
- sekcja dekoracyjna
- sekcja sklepiku uczniowskiego
Biblioteka szkolna oraz świetlica
Biblioteka usytuowana jest na niskim parterze. Zajmuje jedno pomieszczenie, w którym znajduje się wypożyczalnia, kącik czytelniczy, cały księgozbiór (w tym podręczny) oraz kącik multimedialny.
Lokal jest słoneczny, właściwie oświetlony
i ogrzewany.
Na przyjazny klimat naszej biblioteki duży wpływ ma zieleń oraz prace plastyczne uczniów. Kącik czytelniczy wykorzystują nauczyciele różnych przedmiotów.Ścisle współpracuję z Biblioteką Pedagogiczną i Miejską Biblioteką Publiczną.
Nasza świetlica pełni rolę opiekuńczo-wychowawczą. Praca z dziećmi opiera się tu na formach:
- żywego słowa - poprzez czytanie wierszy, bajek i opowiadań, oglądanie teatrzyków TV i bajek, konkursy ze znajomości lektur i zabawy w kącikach zabaw staramy się pobudzić zainteresowania dzieci żywym słowem
- zajęć plastyczno-technicznych - wykorzystując różnorodne techniki plastyczne, malowanie kredkami i farbami, wydzieranki, lepienie z plasteliny i masy solnej w połączeniu z elementami przyrodniczymi lub łącząc różne techniki rozwijamy wyobraźnię twórczą dzieci
- gier i zabaw - organizując gry i zabawy ruchowo-zręcznościowe, dydaktyczne i umysłowe rozwijamy sprawność ruchową i umysłową dzieci
- zajęć muzycznych - organizując gry i zabawy muzyczne rozwijamy wrażliwość na muzykę
- wycieczek i spacerów - organizując spacery i obserwacje zmian zachodzących w przyrodzie w różnych porach roku, opiekę nad kwiatami i ptakami oraz oglądanie programów i filmów przyrodniczych rozwijamy zainteresowanie przyrodą